چهارشنبه, 06 تیر 1403

تزریق دوز بوستر ۹۰درصد در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان به علت ابتلا به اومیکرون مؤثر است.

به گزارش گیلان سلامت، بر اساس مطالعه جدیدی که CDC  به تازگی منتشر کرده واکسن‌های تقویت‌کننده  فایزر و مدرنا در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان بر اثر ابتلا به اومیکرون بسیار مؤثر هستند.

دوزهای بوستر ۹۰ درصد در دور نگه داشتن افراد از بیمارستان و۸۲ درصد در جلوگیری از مراجعه به بخش اورژانس به دلیل عفونت موثر بودند.

این گزارش‌ ها بر اهمیت به‌روز بودن واکسیناسیون‌های کووید اضافه می‌کنند.

داده‌های  کشورها نشان داده‌ که تزریق تقویت‌کنندها می‌تواند از بیماری‌های شدید و بستری شدن در بیمارستان جلوگیری کند. 

در یک مطالعه، محققان بستری شدن در بخش‌های اورژانس و کلینیک‌های مراقبت‌های فوری را در پایان  سال۲۰۲۱ تا آغاز ژانویه ۲۰۲۲ تجزیه و تحلیل کردند. اثربخشی واکسن در برابر بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به اومیکرون برای افرادی که دوز دوم خود را  دریافت کرده بودند ۵۷ درصد نسبت به ۶ ماه قبل کاهش داشت وتزریق یک دوز بوستر  حفاظت در برابر بیماری را به ۹۰ درصد رساند.

 موارد مرگ در میان افرادی که دوز تقویت کننده دریافت کرده بودند کمتر بود. کسانی هم که به طور کامل واکسینه شده بودند اما هنوز دوز بوستر دریافت نکرده بودند میزان مرگ در میانشان بسیار کمتر از افرادی بود که واکسینه نشده بودند.

 دوز سوم نسبت به دو دوز دیگر محافظت بیشتری در برابر عفونت های همراه با علائم ایجاد کرد.

 اطلاعاتی که جدیدا سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده  نشان می‌دهد بزرگسالان ۶۵ ساله و بالاتر که واکسینه نشده و به کووید ۱۹ آلوده شده‌اند، ۴۹ برابر بیشتر از افرادی که واکسینه شده‌ و واکسن‌های تقویتی دریافت کرده‌اند در بیمارستان بستری می‌شوند. در میان سنین ۵۰ سال و بالاتر نیز بزرگسالان واکسینه نشده ۴۵ برابر بیشتر از افرادی که واکسینه شده و تقویت شده اند در بیمارستان بستری می شوند.

  میلیون‌ها نفر در جهان   واجد شرایط دریافت واکسن و دوز تقویت‌کننده هستند و هنوز آن را دریافت نکرده‌اند. از آنجایی که ما همچنان با سویه اومیکرون روبرو هستیم همه کسانی که واجد شرایط هستند باید واکسن کامل بزنند ودر اسرع وقت واکسن تقویت کننده را تزریق کنند تا از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری شود


منبع: بهداشت نیوز


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان